Η αξιολόγηση της σωματικής απόδοσης-Τεστ VO2max

Η αξιολόγηση της σωματικής απόδοσης – Τεστ VO2max
Γιατί πρέπει να γίνεται το τεστ VO2max;
Πως γίνεται το τεστ VO2max;

Για να αντεπεξέλθει στην αυξημένη ζήτηση ενέργειας κατά την άσκηση, το σώμα μας επιταχύνει τις βασικές
λειτουργίες του όπως την καρδιαγγειακή και την αναπνευστική (διατηρώντας στοιχειώδεις φυσικοχημικές
ισορροπίες). Έτσι, μεγαλύτερη ποσότητα υλικών (οξυγόνο, θρεπτικές ουσίες κτλ.) μεταφέρονται στους μύες
για να «καούν» και να παραχθεί κίνηση, ενώ οι άχρηστες ουσίες αποβάλλονται.

Ο τρόπος που το σώμα μας ανταποκρίνεται στην αυξημένη ζήτηση ενέργειας κατά την άσκηση εξαρτάται από την
φυσική μας κατάσταση. Η ανάλυση της ανταπόκρισης αυτής (αντοχή και ανοχή στην άσκηση) απαιτεί την εκτέλεση
εργομετρικών δοκιμασιών όπως το τεστ VO2max. Το τεστ VO2max επιτρέπει πλήρη αξιολόγηση της φυσικής
κατάστασης και την κατάρτιση εξατομικευμένων προγραμμάτων προπόνησης για την επίτευξη συγκεκριμένων
στόχων.

Κατά τη διάρκεια του τεστ VO2max αξιολογούνται:

Το επίπεδο ανοχής της άσκησης – Η μέγιστη πρόσληψη οξυγόνου ή VO2max
Η VO2max αντανακλά την ικανότητα του αναπνευστικού και του καρδιαγγειακού συστήματος να μεταφέρει
οξυγόνο στους ασκούμενους μύες (αερόβια ικανότητα). Είναι επίσης δείκτης της μέγιστης ποσότητας ενέργειας
που μπορεί να παραχθεί ή του μέγιστου έργου που μπορεί να εκτελεστεί. Το σώμα μπορεί να λειτουργήσει μονάχα για λίγα δευτερόλεπτα ή λεπτά στο επίπεδο της VO2max, γιατί βρίσκεται στα όρια της εξάντλησης.

Η VO2max εξαρτάται από το επίπεδο άθλησης, την ηλικία, το φύλο, τη σωματική διάπλαση του εξεταζόμενου
καθώς και από την κληρονομικότητα. Ωστόσο, υπάρχουν περιθώρια βελτίωσης της, προσαρμόζοντας ανάλογα
την ποσότητα και την ένταση της προπόνησης. Μεγάλες είναι οι δυνατότητες αύξησης του έργου που μπορεί να
παραχθεί στο επίπεδο της VO2max (και πιο περιορισμένες οι δυνατότητες αύξησης του χρόνου ανοχής της
άσκησης), με την κατάλληλη προσαρμογή της έντασης της προπόνησης (χρήσιμο σε κάθε εντατική αθλητική
προσπάθεια).

Το επίπεδο αντοχής στην άσκηση – Το αναερόβιο κατώφλι ή ΑΤ
Το αναερόβιο κατώφλι δείχνει πόσο αποτελεσματικά οι μύες χρησιμοποιούν οξυγόνο για να παράγουν έργο ή
ενέργεια. Αντιστοιχεί στο υψηλότερο επίπεδο έργου που το σώμα μπορεί να διατηρήσει για μια παρατεταμένη
χρονική περίοδο και συχνά ονομάζεται «λειτουργικό κατώφλι». Όταν το σώμα καλείται να εργαστεί σε υψηλότερα
επίπεδα ισχύος από το ΑΤ, τότε γαλακτικό οξύ δημιουργείται στους μύες και επέρχεται κόπωση. Η ικανότητα
συνέχισης της άσκησης σε υψηλότερα επίπεδα από το ΑΤ είναι περιορισμένη.

Η προπόνηση με βάση το αναερόβιο κατώφλι επιτρέπει την βελτίωση της σωματικής αντοχής και της γενικότερης
ενεργειακής απόδοσης. Με την προπόνηση στην κατάλληλη συχνότητα και ένταση (διαλλειμματική προπόνηση),
ο ασκούμενος επιτυγχάνει τους ίδιους στόχους, χρησιμοποιώντας μικρότερο ποσοστό των καρδιαγγειακών και
αναπνευστικών ικανοτήτων του. Παράλληλα, ο προπονούμενος καταφέρνει να παρατείνει την διάρκεια του
αερόβιου μεταβολικού σταδίου και επομένως να καθυστερήσει την κόπωση (χρήσιμο σε αθλήματα αντοχής).
Πρακτικά, όσο λιγότερο απέχει το ΑΤ από τη VO2max, τόσο καλύτερη είναι η φυσική κατάσταση του εξεταζόμενου.

Άλλες παράμετροι – Η θερμιδική κατανάλωση και η ενεργειακή διαχείριση
Το μεταβολικό προφίλ του εξεταζόμενου στηρίζεται σε δυο παραμέτρους:
– τη θερμιδική κατανάλωση, δηλ. τον αριθμό των θερμίδων που καίγονται ανά λεπτό σε διάφορα επίπεδα άσκησης
– το είδος των θρεπτικών ουσιών που το σώμα χρησιμοποιεί ως καύσιμο σε διάφορα επίπεδα άσκησης.
Σε χαμηλές εντάσεις άσκησης, το σώμα χρησιμοποιεί αρχικά λίπος (αερόβιος μεταβολισμός). Σε υψηλότερες εντάσεις, το σώμα στρέφεται σε πηγές άμεσα χρησιμοποιούμενης ενέργειας, όπως οι υδατάνθρακες (αναερόβιος μεταβολισμός).
Η ανάλυση των παραπάνω παραμέτρων επιτρέπει τον προσδιορισμό του επιπέδου έντασης της άσκησης που οδηγεί σε ποιοτική βελτίωση της σωματικής μάζας και την κατάρτιση ειδικών προγραμμάτων διατροφής που οδηγούν σε αποτελεσματικότερη ενεργειακή διαχείριση.

Advertisements

About kaggelopoulos

personal trainer
This entry was posted in kyriakosstrength and tagged . Bookmark the permalink.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s